Czy można pić kawę w ciąży i w trakcie karmienia piersią?

0- liczba komentarzy
6f4b09fe42a52c0483cb1da97a168a96?s=96&d=mm&r=g

Autor: Redakcja

17 stycznia 2020

ciezarna-kobieta-pije-kawe

Picie kawy zarówno w ciąży, jak i w trakcie karmienia piersią, wzbudza wiele kontrowersji. Jedni twierdzą, że powinno się ją kategorycznie odstawić, inni natomiast, że można pić ją do woli. Po której stronie leży w takim razie prawda? Eksperci zgadzają się co do jednego – absolutnie powinno się zaprzestać picia alkoholu i palenia papierosów, w kwestii kawy są jednak mniej restrykcyjni. Sprawdź, ile kawy możesz wypić, by dawka kofeiny była bezpieczna dla Ciebie i Twojego dziecka.

Kawa w ciąży: czy można? Jaki wpływ na ciążę ma picie kawy?

Faktem jest to, że kofeina zawarta w kawie, przenika do łożyska, a potem do płodu. Nie jest jednak prawdą, że kobiety w ciąży powinny z niej całkowicie zrezygnować. Organizm kobiety w tym wyjątkowym czasie, funkcjonuje nieco inaczej, a procesy metaboliczne, a co za tym idzie, usuwanie kofeiny z organizmu ciężarnej, trwają dłużej. W tej sytuacji, także dziecko narażone jest na jej działanie, przez dłuższy czas. Nie ma jednak badań, które ostatecznie potwierdzają, że kawa w ciąży może być przyczyną wad płodu czy przedwczesnego porodu. Specjaliści zgodnie potwierdzają jednak, że powinno się ograniczyć kofeinę w tym szczególnym czasie.

Trzeba pamiętać, że kofeina może zwiększać ciśnienie krwi, a także tętno. Nadmierna jej ilość, może mieć więc negatywne skutki na przebieg ciąży. Najpoważniejszym może być niska masa urodzeniowa, ponieważ kofeina może zakłócić przepływ krwi w łożysku, które będzie dostarczać dziecku mniejszej ilości składników odżywczych. Kawa jest również substancją moczopędną i czasami wywołuje zgagę, co może potęgować ciążowe dolegliwości. Jej duża ilość może sprawić, że kobieta w ciąży będzie nerwowa i niespokojna. Jeśli jednak lubisz pić kawę i ciężko Ci z niej zrezygnować, po prostu ogranicz jej spożycie. Nie ma konieczności by ją wyeliminować z diety w czasie ciąży.

Kawa a karmienie piersią: czy można?

Wokół karmienia piersią także krąży wiele mitów. Często, mamy w okresie laktacji odstawiają wiele produktów, przez co zmniejsza się także ilość substancji odżywczych w ich organizmie. Specjaliści zalecają jednak jedzenie wszystkich pokarmów i ewentualnej eliminacji produktów, które wywołały niekorzystny skutek. Niektóre pokarmy mogą wpływać na zachowanie dziecka, a także np. powodować wysypkę. Podstawą eliminacji powinna być obserwacja i wyciąganie wniosków.

Podobnie jest także z kawą, podczas karmienia piersią.

Prawdą jest, że można pić kawę w okresie laktacji, ale trzeba obserwować swoje dziecko. Mama karmiąca może pić kawy takie jak: Latte, Espresso, Cappuccino.

 Ekspresy do kawy robiące Latte, Espresso i Cappuccino:

Niektóre dzieci mogą znacząco reagować na kofeinę zawartą w mleku mamy, podobnie jak dorośli – na jednych kawa nie działa wcale, inni po jednej filiżance nie mogą zasnąć.

Jeśli dziecko będzie niespokojne, drażliwe i płaczliwe, po wypiciu znacznej ilości kawy, wtedy warto ją odstawić. Można wrócić do jej picia po kilku dniach i sprawdzić, czy efekt jest taki sam. Rozdrażnienie niemowlęcia, nie musi być połączone z piciem kawy przez mamę w okresie laktacji. Tak samo jednak, jak przypadku ciąży, trzeba uważać na ilość dziennie spożywanej kofeiny.

Kawa nie jest przeciwwskazana, ale jeśli zaobserwujesz u dziecka jakiekolwiek problemy, trzeba zainteresować się ilością kofeiny w diecie.

Maksymalna i bezpieczna dawka kofeiny w ciąży i podczas karmienia piersią

Zarówno kobieta ciężarna, jak i karmiąca piersią, powinny ograniczyć dzienne spożycie kofeiny do około 200-300 mg. Najbezpieczniej jest jednak trzymać się dolnej granicy normy.

Ile w takim razie filiżanek kawy można wypić? Najlepiej jedną, maksymalnie dwie na dobę. Warto też postawić na tę mieloną, dobrej jakości i zrezygnować z kilku kaw instant. Mimo tego, że kawa rozpuszczalna, produkowana jest w 100% z ziaren kawy, to jednak często producenci nie umieszczają na opakowaniu, informacji dotyczących ich pochodzenia. Nie mamy zatem wpływu na to, jakie ziarna zostały użyte do jej produkcji. Te najlepsze trafiają do sprzedaży w postaci kawy ziarnistej, te słabsze i uszkodzone, wykorzystuje się do produkcji kawy rozpuszczalnej.

Nie powinno się przekraczać dziennej dawki kofeiny, którą można określić również indywidualnie, na podstawie wagi. Maksymalna ilość kawy, to około 5-6 mg na każdy kilogram masy ciała. Należy jednak pamiętać, że nie jest wskazane przekraczanie 300 mg. Jeżeli nie wypijasz więcej niż 750 ml kawy dziennie, czyli przez 24 godziny, wtedy nie musisz martwić się jej wpływem na dziecko.

Kiedy przestać pić kawę podczas karmienia piersią? Niepokojące objawy u dziecka

Jeśli jesteś miłośniczką kawy i pijesz jej więcej niż 2 filiżanki dziennie, u dziecka mogą wystąpić niepokojące objawy. Zaliczają się do nich:

  • rozdrażnienie,
  • niepokój,
  • poszerzone źrenice
  • lub płacz.

W tej sytuacji odstaw kawę i obserwuj dziecko. Bardzo często mówi się o tym, że to właśnie kawa wywołuje problemy ze snem u dzieci karmionych piersią, badania pokazują jednak, że kofeina nie ma pływu na sen dziecka, które ukończyło trzeci miesiąc życia. Jeśli jednak Twoje dziecko jest wrażliwe na tę substancję, a Ty nie potrafisz zrezygnować z kawy, możesz pić ją w trakcie lub bezpośrednio po karmieniu. Udowodniono, że najwyższe stężenie kofeiny w mleku mamy, występuje od godziny do dwóch godzin, po jej spożyciu.

W przypadku, gdy ta metoda także zawiedzie, możesz zamienić zwykłą kawę na tę zbożową lub bezkofeinową. Właściwości pobudzające ma również zielona herbata, trzeba jednak pamiętać, że w niej także znajduje się kofeina, chociaż jej stężenie jest zdecydowanie mniejsze.

Kofeina zawarta w kawie występuje również w innych produktach 

Często zapominamy, że kofeina występuje nie tylko w kawie, ale w szeregu innych, codziennie spożywanych produktów. Znajdziesz ją:

  • we wspomnianej zielonej herbacie, a także w czarnej i białej (wyjątkiem jest rooiboos),
  • w czekoladzie,
  • napojach energetycznych,
  • coli, a także niektórych lekach, np. przeciwbólowych.

Musisz pamiętać, aby nie przekraczać łącznej dziennej dawki kofeiny (200-300 mg/24h). Warto więc liczyć, przynajmniej orientacyjnie, jej ilości i trzymać się wyznaczonej normy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty.

Warto wiedzieć przed zakupem ekspresu do kawy:

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 + 9 =