Kawa bezkofeinowa: czy jest zdrowa, jak powstaje, właściwości

0- liczba komentarzy
6f4b09fe42a52c0483cb1da97a168a96?s=96&d=mm&r=g

Autor: Kamil Coffee Enthusiast

12 listopada 2020

filiżanka z kawą bezkofeinową

Umiejętnie zaparzona kawa jest zawsze dobrym pomysłem na rozpoczęcie poranka lub na relaksującą przerwę w pracy. Co jednak jeśli nie możemy pić kofeiny? Czy musimy rezygnować z ulubionego napoju? Niekoniecznie. Wtedy możemy sięgnąć po bezkofeinową kawę, która zachowuje wszystkie właściwości tradycyjnego kawowego napoju, lecz pozbawiona jest pobudzającego działania kofeiny.

Kawa bezkofeinowa – jak powstaje?

Kawa bezkofeinowa powstaje podczas procesu oczyszczania surowych, zielonych i niepalonych ziaren. Odbywa się to za pomocą różnych metod.  Ważnym etapem każdej z metod jest dobre wypłukanie ziaren, które pozbawia je kofeiny, lecz pozostawia przy tym walory smakowe i odżywcze. Aby osiągnąć taki efekt, stosuje się np. różnego rodzaju filtry.

3 metody oczyszczania kawy z kofeiny:

  1. Metoda przy użyciu chemicznego rozpuszczalnika.

Metoda ta polega na zanurzeniu ziaren w gorącej wodzie i pozostawieniu ich tam przez kilka godzin. W trakcie moczenia przy pomocy chlorku metylenu lub octanu etylu usuwana jest kofeina. Jak to działa? Rozpuszczalnik wiąże się z kofeiną, ale pozostawia resztę składników wchodzących w skład kawy.

  1. Metoda Swiss Water Process

Jest to najbardziej naturalna metoda usuwania kofeiny, bo za pomocą wody. Polega ona na moczeniu ziaren we wrzącej wodzie i pobieraniu wody do osobnego pojemnika, a następnie przepuszczaniu jej przez specjalny filtr, który zawiera aktywny węgiel. Dzięki temu, że filtr jest porowaty, wyłapuje tylko większe cząsteczki kofeiny, przepuszczając składniki odżywcze oraz olejki eteryczne. Kawa bezkofeinowa pozyskana taką metodą jest smaczna, aromatyczna a przy tym odżywcza zupełnie tak samo jak tradycyjny napój.

  1. Metoda usuwania kofeiny przy pomocy dwutlenku węgla.

Bezkofeinową kawę możemy uzyskać również dzięki przepuszczeniu przez ziarna dwutlenku węgla. Proces ten pozwala na usunięcie kofeiny, jednak pozostawia pozostałe substancje zawarte w ziarnach kawy.

Kawa bezkofeinowa – czy jest zdrowa?

Kawa bezkofeinowa nie jest zdrowsza niż kawa z kofeiną, gdyż posiada te same korzystne właściwości. Pozbawienie jej kofeiny sprawia jednak, że mogą ją pić osoby, u których spożycie kofeiny nie jest wskazane z różnych względów zdrowotnych. Chodzi tu przede wszystkim o kobiety ciężarne, osoby cierpiące na nerwice, bezsenność czy bóle głowy (głównie chodzi o migreny).

Szczególną ostrożność w piciu kawy z kofeiną powinny zachować kobiety ciężarne, gdyż kofeina przenika przez łożysko już od 7-8 tygodnia życia płodu. Może to wpłynąć na gospodarkę wapniową płodu oraz niższą masę urodzeniową dziecka. Dopuszczalna dawka kofeiny dla kobiet w ciąży to 300 mg, co odpowiada dwóm filiżankom kawy z kofeiną. Więcej na ten temat rozwijamy w poradniku: Czy można pić kawę w ciąży i w trakcie karmienia piersią? >>

Wydawałoby się w takim razie, że problemu nie ma i ciężarna nie musi rezygnować z picia tradycyjnej kawy. Jednak należy pamiętać, że  kofeina znajduje się także w:

  • herbacie (od 30-65 mg kofeiny na 150 mililitrów napoju),
  • czekoladzie (30-90 mg kofeiny na 100 g tabliczki czekolady),
  • napojach orzeźwiających (35-55 mg kofeiny na 360 mililitrów),
  • kakao (5 mg na 240 mililitrów),
  • tabletkach przeciwbólowych (40 mg kofeiny na standardową dawkę)
  • i że dużą część tych produktów spożywa się na co dzień.

Jeśli więc kobieta w ciąży wypije kilka herbat, sięgnie po napoje orzeźwiające, zagryzie czekoladą, zrobi sobie na wieczór kakao, to okaże się, że już i tak spożyła dopuszczalną dawkę kofeiny (nie pijąc kawy). Dla bezpieczeństwa ciężarnych zaleca się więc, żeby sięgały po kawę bezkofeinową, bo to pozwoli im zmniejszyć ryzyko przekroczenia niebezpiecznej dla nich i dla płodu granicy kofeiny.

Kawa bezkofeinowa to także lepszy wybór dla tych, którzy borykają się z nerwicami. Osoby takie żyją w ciągłym napięciu, ich układ nerwowy jest ciągle pobudzony, a wszelkie dodatkowe bodźce nie są dla nich korzystne. Kawa z kofeiną jest psychostymulantem, który pobudza ośrodkowy układ nerwowy. Ponadto blokuje receptor adenozyny, co skutkuje zwiększonym wydzielaniem adrenaliny, rozszerzeniem naczyń krwionośnych i przyspieszeniem akcji serca. To sprawia, że  osoby przeżywające permanentny stres powinny jej unikać.

Kawa bezkofeinowa – właściwości

Kawa bezkofeinowa zachowuje wszelkie właściwości tradycyjnej kawy. Pozbawiona jest jedynie działania pobudzającego, a jej smak jest łagodniejszy. Przede wszystkim kawa zawiera sporą ilość antyoksydantów, czyli substancji, które zwalczają wolne rodniki. Te z kolei mogą powodować wiele chorób m.in. nowotworów. Ponadto, jak wykazują badania, kawa działa przeciwmiażdżycowo.

Dobra wiadomość jest też taka, że kawa może wspomagać proces utraty wagi, ponieważ zawarte w niej kwasy chlorogeniczne powodują spadek adsorpcji glukozy nawet o 6,9 %. Jak pokazują liczne badania, poprawa metabolizmu glukozy powoduje również, że kawa zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Każda nawet bezkofeinowa kawa wypita w ciągu dnia zmniejsza to ryzyko o 8 %.

Kawa z kofeiną może być przydatna dla osób trenujących wyczynowo sport taki jak np. kolarstwo czy biegi. A to dlatego, że u osoby wytrenowanej, spożycie kofeiny podwyższa stężenie epinefryny we krwi i pozwala wydłużyć czas intensywnej jazdy na rowerze, jak również długodystansowego biegu.

Źródła. pomocne w opracowaniu poradnika:

  1. Wobszal, A.E. Grzegorzewska, Wpływ kawy na metabolizm lipidów z odniesieniem do zdrowotnych skutków picia kawy, „Nowiny lekarskie” 2009, t.78, nr 2, s. 148-152. Dostęp online 04.09.2020: https://jms.ump.edu.pl/uploads/2009/2/148_2_78_2009.pdf.
  2. A.Żyłowska-Mazgaj, Kawa bezkofeinowa: jak powstaje, czy jest zdrowa? Dostęp online 04.09.2020: https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/inne/kawa-bezkofeinowa-jak-powstaje-i-czy-jest-zdrowa-aa-oYeA-kJCN-kxed.html 
  3. Barczak, Rola kawy w zapobieganiu otępieniu, „Aktualności Neurologiczne” 2019, nr 19(2), s. 97-102. Dostęp online 04.09.2020: https://www.researchgate.net/profile/Anna_Barczak/publication/336682202_Role_of_drinking_coffee_in_the_prevention_of_dementia/links/5ee09aa192851cf1386f5967/Role-of-drinking-coffee-in-the-prevention-of-dementia.pdf.
  4. Wierzejska, Kofeina – powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie, „Rocznik PZH” 2012, tom 63, nr 2, s. 141-147. Dostęp online 04.09.2020

Testy ekspresów do kawy

Porady

Pozostałe ciekawostki związane z kawą:

Aeropress: jak używać i zaparzać kawę w aeropressie?

Aeropress: jak używać i zaparzać kawę w aeropressie?

Niestandardowe metody parzenia kawy stają się coraz popularniejsze, zasługą tego może być dążenie do lepszej jakości produktów, które spożywamy czy którymi się otaczamy, w tym oczywiście kawy, towarzyszącej większości z nas niemal każdego...

Kawa rozpuszczalna: skład, czy jest zdrowa i ile ma kofeiny?

Kawa rozpuszczalna: skład, czy jest zdrowa i ile ma kofeiny?

Kawa rozpuszczalna budzi zażenowanie wśród prawdziwych kawoszy. Mimo to, ten rodzaj napoju z kofeiną w 2019 roku choć raz kupiło aż 78,7% gospodarstw domowych (za wiadomoscihandlowe.pl). Do jej zalet możemy zaliczyć przede wszystkim łatwość w...

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 9 = 1